Poziom wykorzystania technologii cyfrowych przez Polaków
Z kolei Krzysztof Burzyński, wiceprezes Ericsson Sp. z o.o. w swojej prezentacji „Przepustka do kultury 2.0” zapoznał uczestników z wynikami badań socjologicznych, przeprowadzonych przez firmę, a dotyczących poziomu wykorzystania technologii cyfrowych przez Polaków.
Badaniom poddano 1990 osób, reprezentujących 5,3 mln konsumentów korzystających z usług firmy. Wynika z nich, że większość stanowią ludzie w wieku od 15 do 29 roku życia (67%), posiadający wyższe wykształcenie i stałą pracę zawodową., przeważnie dbający o swój wizerunek, preferujący rozrywkę i kontakty towarzyskie, często korzystający z urządzeń technicznych. Codziennie używa internetu 44% z nich, 55% raz w tygodniu, 93% używa telefonu komórkowego, w tym 74% dla celów prywatnych. W Polsce występuje większe użycie chatów internetowych, niż wykazują to tendencje światowe. Z internetu częściej korzystają mężczyźni niż kobiety. Polacy spędzają w internecie około 54 godziny dziennie. SMS-y wysyła 88% badanych (na świecie 58%). Daje to średnio 5 SMS-ów na dobę (I miejsce w Europie), 19% wysyła zdjęcia, 25% ma aparat w telefonie komórkowym. 11% respondentów posiada odtwarzacz plików Mp 3.
Z powyższą prezentacją korespondowało wystąpienie Edwina Bendyka („Polityka”). Dane statystyczne zaprezentowane podczas tego wystąpienia mówią, że Polska zajmuje 86 miejsce w świecie pod względem dostępu do telefonii komórkowej. 20% Polaków deklaruje nie używanie telefonu komórkowego, 15% nie planuje podłączenia do internetu. Kultura w Polsce zmienia się pod wpływem technologii uniwersalnej, lecz problemy finansowe i prawne, przede wszystkim w kwestii praw autorskich są barierą rozwoju nowoczesnych technologii, szczególnie jeżeli chodzi o instytucje kultury.