Cyfrowe dziedzictwo w Polsce
Dalszym punktem była prezentacja problemów „Cyfrowe dziedzictwo w Polsce”, przez Bożenę Bednarek-Michalską (Biblioteka Główna UMK w Toruniu), dr Michała Komara (Polski Słownik Biograficzny -iPSB) oraz Grażynę Kopeć- dyrektora Archiwum Polskiego Radia.
Gromadzenie, opracowanie i udostępnianie zasobów dziedzictwa kulturowego w obiektach kultury odbywa się według nowych standardów od lat 90-tych XX wieku. Wiąże się to z rozwojem sieci internetu. Najpierw uruchomiono katalogi on-line jako podstawowe źródło informacji o zasobach. W 2000 r. wdrożono II etap digitalizacji połączony z przenoszeniem zasobów na nośniki cyfrowe. Stworzono Konsorcjum Polskie Biblioteki Cyfrowe, kontynuujace tworzenie zasobów cyfrowych i pozyskujące fundusze krajowe i zewnętrzne. Sieć bibliotek cyfrowych roku 2006 liczy 15 placówek i nadal rośnie. Ponadto utworzono Zespół d/s Digitalizacji przy MK i DN., zajmujący się m.in. tworzeniem strategii i standardów digitalizacji oraz mający wpływ na politykę kulturalną państwa.
Uczestnicy wskazali na słabość Polskiej Biblioteki Internetowej (PBI), wyrażającą się w niespójnym opisie bibliograficznym, brakuje informacji o pochodzeniu treści, ubogie są narzędzia wyszukiwawcze, nieprofesjonalna platforma elektroniczna, fragmentowanie dzieł.
Dr Michał Komar zaprezentował uczestnikom konferencji Polski Słownik Biograficzny, posiadający 25 tys. haseł dotyczących osób zasłużonych dla Polski. Informacje zapisane są w części tekstowej oraz multimedialnej. Część audio powstała we współpracy z Radiowym Archiwum Cyfrowym. Zbiory Archiwum Polskiego Radia to w 70% nagrania muzyczne obejmujące 830 tys. egzemplarzy. Pozostała część to: audycje publicystyczne, społeczno-polityczne, oświatowe, słuchowiska, koncerty, festiwale itp. Liczba ta wzrasta z uwagi na sukcesywne kopiowanie zbiorów. Korzyści płynące z przenoszenia zbiorów na nośniki cyfrowe to: obniżenie kosztów przechowywania zbiorów oraz zarządzania archiwum. Poza tym szybkość wyszukiwania informacji i możliwość wykorzystania ich w audycjach radiowych. Cyfrowe Archiwum PR wspierane jest ze środków UE. Na propozycję wsparcia finansowego nie odpowiedziało natomiast żadne polskie ministerstwo.
Andrzej Szewczyk (kierownik Redakcji, Kreacji i Produkcji Ośrodka Mediów Interaktywnych TVP) dokonał natomiast prezentacji cyfrowych archiwów TVP. Cyfrowa dystrybucja treści odbywa się przy wykorzystaniu zaawansowanej technologii: simulcasting (produkcja anten TV w nowym kanale dystrybucji, telewizja internetowa), webcasting (produkcja na potrzeby telewizji internetowej, studio wirtualne). Nowe możliwości to: brak ograniczeń czasowych, ramowych , wpływ widza na program, transmisje alternatywne (kulturalne, sportowe, np. transmisje z XX Zimowych Igrzysk w Turynie 2006 objeły 581 godzin przekazu), angażowanie widzów poprzez videochaty z osobami publicznymi, emisje filmów przed premierą w TV, budowanie społeczności wokół prezentowanej tematyki. Stworzono również bibliotekę filmów i programów o unikalnych treściach, np. XV Konkurs Chopinowski to 360 tys. przeprowadzonych transmisji.